x
Rate this post

مقاوم سازی ساختمان

 

منتخب روشهای مقاوم سازی به روش ژاکت بتنی شامل روشهای زیر است :

مقاوم سازی ساختمانبه روش ژاکت بتنی

مقاوم سازی ساختمان به روش ژاکت فولادی(PRP)

مقاوم سازی ساختمان به روش ژاکت الیاف پلیمری ( FRP )

مقاوم سازی ساختمان به روش افزودن دیوار برشی بتنی

هرکدام از روشهای مقاوم سازی ساختمان فوق کاربرد خاص دارد که دارای مزایا و معایبی می باشد که به طور مختصر در ادامه بدان اشاره می شود.

  1.  محصورکردن بتن
  2.  افزایش مقاومت برشی
  3.  افزایش مقاومت خمشی
  4.  افزایش سختی جانبی
  5.  اصلاح اتصالات در قابها

 

مقاوم سازی ساختمان با FRP   

 

دورپیچ کردن ستونها با FRP آن عضو را محصور کرده و باعث افزایش مقاومت فشاری ستون می گردد. در این روش با محصور کردم ستون شکل پذیری عضو تحت اثر نیروهای محوری و لنگرهای خمشی افزایش می یا بد.

مقاوم سازی اعضاء بتنی با مصالح FRP روش جدیدی بوده ، مواد FRP خاصیت فیزیکی مطلوبی داشته از جمله مقاومت کششی بالا و ضخامت کم و سبکی آن مزیت مطلوب آن می باشد.

در ستون بتنی با کمک از الیاف FRP همچنین ظرفیت برشی ستون افزایش یافته حالت گسیختگی آن از حالت برش به حالت خمشی تغییر شکل یافته و باعث افزایش شکل پذیری آن به میزان زیادی خواهد شد.

همچنین دورپیچ کردن ستونها با FRP مقاومت فشاری ستون را افزایش داده و باعث تقویت ستون می شود. برای دورپیچ کردن اعضاء فشاری مانند ستون ابتدا می بایست راستای الیاف عمود بر راستای طولی ستون باشد. در این حالت حلقه های الیاف عیناً مطابق با خاموتهای یک ستون به صورت تنگهای مجزای بسته یا خاموتهای دورپیچ فولادی رفتار خواهند کرد.در این روش معمولاً از الیاف FRP دارای یک جهت Unidirectional استفاده می گردد. به هنگام وقوع زلزله جذب انرژی و میزان شکل پذیری ستون افزایش یافته و ظرفیت باربری آن زیاد خواهد شد.

مشاور مقاوم سازی ساختمان

 

در حال حاضر ساختمان های بسیار زیادی در کشور و جهان وجود دارند که فاقد سختی و مقاومت کافی برای مقابله با نیروهای لرزه ای میباشند. یکی از علل این امر آنست که در زمان ساخت ساختمان های قدیمی آیین نامه های لرزه ای موجود نبودند و این ساختمان ها تنها برای تحمل بارهای ثقلی طراحی شده اند. همچنین در طول سال های اخیر بعلت انجام تحقیقات علمی در سراسر دنیا و همچنین مشاهدات و تجربیات بدست آمده از زلزله های مختلف در سراسر جهان ضوابط لرزه ای آیین نامه های تحلیل و طراحی لرزه ای دنیا دگرگون شده است.

یکی از نشریات معتبر دنیا در زمینه مقاوم سازی مجموعه نشریاتی است که توسط سازمان دولتی مدیریت بحران آمریکا FEMA در زمینه ارزیابی و مقاوم سازی سازه های گوناگون منتشر شده است. در کشور ما نیز در سال های اخیر آیین نامه ها و نشریات مختلفی در زمینه مقاوم سازی ساختمان های مختلف تدوین شده است که مهم ترین آن نشریه ۳۶۰ ( دستور العمل بهسازی لرزه ای ساختمان های موجود ) می باشد.

 

 

شرکت مقاوم سازی ساختمان

 

شرکت فنی و مهندسی آرین تیس در سال ۱۳۷۹ با هدف مطالعه بر زمین لرزه و اثرات آن بر سازه و مقاوم سازی سازه تاسیس گردید.

اهداف اصلی شرکت مطالعه بر روش های نوین مقابله با زلزله و رفتار سازه ها و چگونگی عملکرد سازه در برابر زلزله و به دنبال آن ارائه طرح تقویت جهت سازه های آسیب پذیر می باشد.

ما دارای تجهیزات منحصر بفرد بازرسی جهت انجام مطالعات مقاوم سازی هستیم می توانید با مدیر فنی شرکت تماس گرفته و به صورت رایگان مشاوره فنی بگیرید.

می توانیم بخشهای مختلف و عمومی اجراء مقاوم سازی ساختمان را توسط عوامل اجرایی خودتان به ثمر رسانیده و جهت حسن انجام کار ما بر آنها نظارت داشته باشیم.

نزدیک به ۲۰ سال تجربه در انجام مطالعات و اجراء مقاوم سازی و سازه در انجام کوچکترین بخش از اجراء مقاوم سازی مهندسین فنی شرکت بر روند کار نظارت می نمایند.

مقاوم سازی سازه های بتنی

 

چنانچه سازه ای تحت شرایط خاص ( زلزله یا گود برداری یا …) آسیب دیده باشد یا اگر قصد تغییر کاربری ساختمان، تغییر یا افزایش در میزان طبقات سازه را داشته باشیم دیگر سازه موجود ایمنی و شرایط مطلوب برای تحمل بارهای وارده را نخواهد داشت و نیازمند مقاوم سازی یا ترمیم و تقویت سازه خواهیم بود. عوامل مختلفی باعث ضعف سازه های بتنی می گردد که از جمله می توان به کیفیت بد بتن، آرماتور گذاری نامناسب، اجرای بد بتن ریزی، مصالح نامرغوب، خطاهای طراحی و اجرایی، افزایش بار، شرایط محیطی و … اشاره کرد که اغلب این موارد ناشی از عدم آگاهی از اصول ساخت و ساز و همچنین عدم استفاده از نیروی کار ماهر و متخصص می باشد.

ضعف های سازه های بتنی :

  • ایجاد ترک های مورب در هسته بتن
  • ورقه ورقه شدگی هسته مرکزی بتن
  • جدا شدگی پوشش بتن
  • کنده شدن و خارج شدن میلگردها، تنگ ها و خاموت ها
  • شکست برشی
  • پدیده کمانش در آرماتورهای طولی
  • خارج شدن میلگردها
  • گسیخته شدگی دال ها بتن آرمه
  • ترک های مورب در دیوار برشی و اطراف بازشوها
  • ایجاد ترک برشی در محل گره ها و محل اتصال تیر ستون

 

سازه های بتنی به عنوان بخش گسترده ای از سازه ها چنانچه بر حسب محاسبات دقیق و روابط شکل پذیری طراحی و اجرا شوند ساختمان های بسیار مطلوبی خواهند بود اما کیفیت ساخت در برخی سازه ها به دلایل مختلف بسیار نامطلوب است.

کیفیت بد بتن، آرماتور گذاری نامناسب، اجرای بد بتن ریزی، مصالح نامرغوب، خطاهای طراحی، خطاهای اجرایی، افزایش بار سازه، تاثیر شرایط محیطی مخرب و خطر بالای زلزله در اکثر نقاط کشور ایران از جمله عواملی هستند که باعث ضعف سازه های بتنی می شوند.

جهت بهبود مقاوم سازی در سازه های بتنی ، بدون تردید شناسایی گونه‌های مختلف خسارت در ساختمان های بتنی امری مهم و اجتناب ناپذیر می‌باشد.

مقاوم سازی ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code