x
Rate this post

طرز تهیه ی شیرین پلو قزوین

در قدیم در قزوین و خیلی شهر های دیگه پلوهای شیرین بیشتر از امروزه رایج و مرسوم بود. در قزوین اگه دنبال یک پلوی مخلوط مجلل برای مهمون های ویژه بودند حتما انتخاب اول شیرین پلو میبود و بعد اون قیمه نثار. پس این پلوی امروز یکی از مجلل ترین غذاهای قدیم بود که با مرغ یا گوشت سرو میشد. اگه مثل من از عشاق گوشت هستید که حتما اون رو با گوشت درست کنید. ولی اگه مرغ دوست هستید میتونید با مرغ تهیه کنید.

همونطور که قبلا هم گفتم این پلو با کوکوی شیرین سرو میشه. به نوعی این غذا هم پیش غذا داره به همراهش و هم دسر.
طرز تهیه ی شیرین پلو قزوین

مواد لازم :

برنج دانه بلند ایرانی آبکش شده سه پیمانه

خلال بادام و پسته یک و نیم پیمانه

خلال پوست پرتقال یک پیمانه

زعفران غلیظ دم شده نصف استکان

شربت یک پیمانه

کره یا روغن کرمانشاهی اصل! نصف پیمانه

برای کف قابلمه سیب زمینی یا نون به میزان لازم

هل و دارچین به میزان لازم

طرز تهیه ی شیرین پلو قزوین

اول از همه انتخاب کنید میخوایید شیرین پلو رو با چه نوع گوشتی سرو کنید. متداول تر با گوشت گوسفند بدون استخوان هست. ولی شما میتونید از گردن گوسفند ، ماهیچه ، یا هر نوع گوشت دیگه ای مثل مرغ استفاده کنید.
طرز تهیه ی شیرین پلو قزوین
فقط از اونجایی که این غذا باید شیرین باشه گوشت اون رو نباید خیلی نمک زد. در روش سنتی در انتهای پخت گوشت و در زمان سرو روی گوشت رو پودر قند و شربت ریخته میشه. ولی این به ذایقه ی شما برمیگرده تا چه اندازه تحمل خوردن غذای شیرین رو داشته باشید. ادویه ی بسیار مهم در پخت گوشت که باید انتها به گوشت اضافه بشه دارچین و هل کوبیده شده و زعفران هست که نباید فراموش کنید.
طرز تهیه ی شیرین پلو قزوین
خلال پوست پرتقال رو شیرین کنید. یعنی اول بزارید آب جوش بیاد و بعد خلال های خشک رو داخل آب بریزید و یک جوش که خورد آب اون رو خالی کنید و با آب سرد بشورید تا تلخی اون گرفته بشه و برای اینکه رنگش از بین نره دو قاشق بهش زعفران دم کرده اضافه کنید.

خلال بادام رو در گلاب خیس کنید تا نرم بشه.

برنج اصیل و مرغوب ایرانی رو آبکش کنید. و در زمانی که داره جوش میخوره تا آبکش کنیدش دو قاشق پوست پرتقال داخل اون بریزید تا عطر و بوی خودش رو به برنج بده. حواستون باشه برای خیس دادن برنج و آبکش کردن برنج اصلا از نمک استفاده نکنید. نهایتا یک پنسه نمک . وگر نه اصلا این غذا نیاز به نمک نداره.

طرز تهیه ی شیرین پلو قزوین

کف قابلمه نون یا سیب زمینی میچینیم و کمی روغن میریزیم و بعد برنج که به همراه خلال پوست پرتقال آبکش کردیم رو میریزیم. در صورت نیاز میتونید کمی کره یا روغن روی برنج بریزید و در قابلمه رو بزارید تا برنج بپزه.

بعد از پخت برنج و ده دقیقه قبل از خاموش کردن شعله و زمانی که برنج خوب دم برده یک تا دو ملاقه شربت که از جوش خوردن دو پیمانه شکر و یک پیمانه آب و در انتها اضافه شدن زعفران و گلاب درست شده رو باید روی برنج بدید. قبلا خیلی دستور درست کردن شربت رو گفتم. شربت نباید خیلی بجوشه . (اینجارو بخونید :: کوکوی شیرین )

زمانی که شربت ریخته میشه دیگه برنج نمیپزه و فقط جا میفته. پس حواستون باشه کی باید شربت اضافه بشه. بعد از ریختن شربت اجازه میدیم ده دقیقه برنج جا بیفته .

طرز تهیه ی شیرین پلو قزوین

و بعد در انتها پخت برنج روغن داغ یا کره یا روغن کرمانشاهی داغ رو به برنج اضافه کنید و چند دقیقه بعد شعله خاموش!!

گوشت یا مرغ رو هم که آماده کردیم حسابی با هل و دارچین و زعفران مخلوط میکنیم تا طعم دار بشه. برای پخت گوشت هم حتما از پیاز استفاده کنید و هویج.
طرز تهیه ی شیرین پلو قزوین
خلال پوست پرتقال تلخی گرفته شده رو در سه قاشق کره آب شده و یک قاشق روغن آب شده (کرده خالی میسوزه!) در حد یک تا دو دقیقه تقت بدید و در صورت لزوم کمی شکر و زعفران بهش اضافه کنید.

خلال بادام رو هم برای مدت یک دقیقه تفت بدید. میتونید برای خوش رنگ شدنش بهش زعفران بدید.

خلال پسته رو هم با زعفران در حد یک تفت کوچیک تفت بدید .

طرز تهیه ی شیرین پلو قزوین

برای کشیدن برنج بهتره در روی برنج و لابه لای برنج از هل استفاده کنید و هل رو تازه بکوبید تا عطر و بوی خودش رو داشته باشه. میتونید برای خوشمزه تر شدن نصف برنج رو زعفرانی کنید و زعفران رو از شب قبل با گلاب دم کنید تا عطر بیشتری داشته باشه. برای این مورد اول زعفران رو با کمی آب جوش دم بزارید و بعد که رنگ گرفت چهار تا پنج قاشق گلاب به زعفران اضافه کنید. میتونید هم در وقت درست کردن برنج زعفرانی کمی عرق هل به برنج اضافه کنید.

روی شیرین پلو رو با خلال ها تزیین کنید و گوشت رو لابه لای برنج قرار بدید . میتونید روی گوشت پودر قند و یا کمی شربت بدید.

طرز تهیه ی شیرین پلو قزوین

شیرین پلوی قزوین هویج ندارد!!! از اضافه کردن هویج ، زرشک ، کشمش و … جدا خورداری کنید. اون غذایی که هویج داره میشه هویج پلو ، یا افغانی پلو یا … اونی که کشمش داره یا عدس پلو هست یا آجیل پلو و … زرشکم مال زرشک پلو با مرغ یا قیمه نثار یا … هست. پس این غذا هیچ کدوم از موارد گفته شده رو نداره.

این غذا باید عطر هل و گلاب و زعفران و شیرینی شربت داشته باشه.
طرز تهیه ی شیرین پلو قزوین
اومیدوارم درست کنید و لذت ببرید. و حتما اون را به همراه کوکوی شیرین میل کنید.

منبع:کتفه شکلات

طرز تهیه ی شیرین پلو قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code