x
Rate this post

قهوه چگونه قهوه شد بیوگرافی قهوه:
قهوه که بود و چه کرد؟ قهوه نام نوعی نوشیدنی است که به واسطه بو دادن دان قهوه تولید می شود. این واژه شاید برایتان ناآشنا باشد، کافه یا کافا(kaffa) که عربی شده قهوه و نام شهری در اتیوپی است که گیاه قهوه ابتدا در آنجا روییده است. مردم اهل کفا به گیاه قهوه، بون می گویند. به گفته برخی عرب زبانان قهوه نام شرابی بوده است که با گذر زمان، نام این نوشیدنی شده است. ریشه واژه قهوه، قها می باشد که در گذشته نیز خوردن این نوشیدنی باعث بی اشتهایی می شده است (قها به معنی بی اشتهایی یا بی اشتها بودن است).

انتخاب نام قهوه برای این نوشیدنی دلایل گوناگونی دارد که بارز ترین دلایل آن، این است که، واژه قهوه از زبان آفریقایی گرفته شده است. قهوه ای که در فنجان دارید محصولی از درختی همیشه سبز است که میوه های آن شبیه به گیلاس است و به گیلاس قهوه مشهور است.
میوه یا گیلاس قهوه میوه یا گیلاس قهوه بر روی درختچه های همیشه سبز آن

دانه قهوه در اصل هسته گیلاس قهوه است که آن را در فرآیندجداسازی، میوه از دانه جدا می کنند. هر میوه قهوه دارای دو دانه قهوه است که روبروی یکدیگر قرار گرفته اند.

دانه قهوه سبز

پس از فرآیند جداسازی دانه از گوشت میوه مراحل مختلفی طی می شود و سپس به مرحله رست دادن یا برشته کردن قهوه می رسد.
درجات مختلف رست دان قهوه دان خام قهوه را به درجات مختلفی رست می کنند

گفته می شود کشف قهوه توسط یک چوپان و بز هایش صورت گرفته است. بز ها با خوردن قهوه جنب و جوش زیادی داشته و چوپان متوجه این موضوع می شود. امروزه قهوه دومین کالای تجاری پس از نفت و همچنین مشهور ترین و ارزان ترین نوشیدنی گرم سراسر جهان است. حالا قهوه دارای یک روز جهانی است و در بورس جز کالاهای محبوب است که تحت نظارت سازمانی به نام ICO می باشد و انجمن تخصصی قهوه با نام SCA فعالیت دارد.

برزیل، ویتنام، کلمبیا و اندونزی به ترتیب بزرگترین تولید کنندگان قهوه در جهان هستند، اما آمریکای لاتین به تنهایی تولید کننده شصت درصد قهوه جهان است!

درخت قهوه انواع مختلفی (انواع گونه های قهوه) دارد که مشهور ترین آن ها عربیکا و ربوستا است.
درخت عربیکا و ربوستا تفاوت ظاهری درختان قهوه
اشاره ای مختصر به تاریخچه قهوه:

نخستین نشانه های قهوه در قرن یازدم در اتیوپی اتفاق افتاد همان طور که اشاره کردیم همه چیز زیر سر بز های آن چوپان بود! پس از کشف این دانه مردم آن کشور دانه های قهوه را با روغن های حیوانی مخلوط می کردند که سبب افزایش انرژی آنان می شد.

پس از گذشت چند قرن، قرن چهاردهم قهوه وارد عربستان شد و مردم آن درست مانند مردمان اتیوپی قهوه را مصرف می کردند که پس از مدتی قهوه در یمن کشت می شد. به دلیل ممنوعیت نوشیدن نوشیدنی های الکی در جهان اسلام، قهوه شهرت بسیاری یافت و جایگزین مناسبی برای مسلمانان بود و مسلمانان پله ای برای انتشار قهوه در جهان شدند.

قهوه تازه ترک – ۲۵۰ گرم

قهوه تازه ترک – ۲۵۰ گرم
‎۱۴۲٬۵۰۰ریال

قهوه تازه آسیاب شده اندونزی – برای تهیه قهوه ترک

پس از عربستان و یمن نوبت به پادشاهان و ثروتمندان ترکیه رسید، قهوه در آن کشور به شکل قهوه ترک امروزی تهیه و سرو می شد. و به دلیل نزدیک بودن ترکیه به کشور های اروپایی، در قرن شانزدهم قهوه کم کم به ایتالیا و فرانسه و سپس انگلستان سفر کرد، و کافه ها در این کشور های شروع به فعالیت کردند.

ابوعلی سینا در یکی از کتب پزشکی خود، در مورد توانایی و کاربرد های پزشکی (بون – bunn) و نوشیدنی بدست آمده از آن، این گونه نوشته است:

دانه هایی که سبک، رنگ لیمویی و بویی خوش داشته باشند برای انتخاب مناسب اند اما دانه های سنگین وزن و سپید مناسب نمی باشند و طبع آن را عده ای سرد و عده ای گرم و خشک می دانند.
یک فنجان قهوه یک فنجان قهوه

اولین اشاره به “قهوه” در زبان انگلیسی به شکل “Chaoua” می‌باشد. در زبان‌های انگلیسی و اروپایی، قهوه از کلمه ترکی عثمانی کاهوه (Kahveh) و ایتالیایی کافه (Caffe) گرفته می‌شود و واژه ترکی این کلمه نیز از واژه عربی “قهوه” اقتباس شده است.
گفتنی است که در برخی از زبان های اروپایی نام قهوه را این چنین می خوانند:

برای مثال مردم فرانسه به آن (café) ، هلندیان به آن ( koffie) و اهالی آلمان به آن (kaffee) می گویند. گونه‌های دیگر نگارش واژه قهوه در فرانسه توسط نویسنده فرانسوی به نام فیلیپ سیلوستر دوفور به صورت زیر است:

Café, Cophé, Cave, Cavét, Cahué, Caveah, Chaube, Choana, Cbaoua, Cahuch

در این متن، با واژه قهوه، تاریخچه و قسمتی از بیوگرافی قهوه به صورت http://restorandari.ir آشنا شدیم. در مطالب بعدی به شرحی از گیاه قهوه و میوه ، انواع گونه های قهوه و قهوه چیست و نوشیدنی های که می توانید با قهوه تهیه کنید، می پردازیم.

کافی لاور های عزیز حتما گالری تصاویر قهوه را هم مشاهده کنید. از این تصاویر به عنوان پس زمینه هم می توانید استفاده کنید.

قهوه تازه برزیل – رست تیره – ۲۰۰ گرم

قهوه تازه برزیل – رست تیره – ۲۰۰ گرم
‎۱۵۰٬۰۰۰ریال

قهوه تازه برزیل رست تیره، مناسب برای تهیه اسپرسو

منبع: کافی استور

قهوه چگونه قهوه شد بیوگرافی قهوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code